Saturday 11 September 2010

Modliszka spotkana w czasie wycieczki do Afryki

Jednym z moich ulubionych owadów jest modliszka.
Większość uważa że są to okrutne owady. Reputację swoją zawdzięczają chyba przez to że wyglądają trochę odstraszająco dla ludzi. Poza tym modliszka, każdy o tym wie że samica modliszki zjada samca.
W latach 80 popularna była w Polsce piosenka Daryl Hall i John Oates pod tytułem "Maneater" co w dosłownym tłumaczeniu znaczy "zjadacz mężczyzn". W polskim radiu przetłumaczono to Modliszka.
Pamiętam, kiedy pierwszy raz zobaczyłem modliszkę. Było to bardzo dawno, jak tylko przyjechałem do Afryki. Siedziałem przy komputerze, oglądam się za siebie, a tu na ścianie zaraz obok mnie siedzi ogromna modliszka. Muszę przyznać że się wystraszyłem, ale złapałem ją do szklanki i wyniosłem do ogrodu.
Później odkryłem że nie są one groźne i można je brać w ręce. Kiedyś złapałem modliszkę do słoika, wpuściłem tam muchę i obserwowałem jak polowanie. Modliszka kiwa się w podobny sposób jak modlący kapłani żydowscy, dlatego w języki angielskim nazwano ją "praying mantis" co znaczy modląca modliszka. Wielu ludzi rozumie to jako
"preying mantis" czyli modliszka czekająca na swoje ofiary. Modliszka zbliża się do muchy bardzo powoli, wysuwa najpierw przednie nogi a później powoli dochodzi tylnymi. Jest to bardzo wolny proces, nie do zauważenia przez muchę. Kiedy jest w dogodnej odległości, jednym ruchem zgarnia muchę i zjada ją żywcem.
Szkoda że nie wielu turystów w czasie wycieczki do Afryki może zobaczyć modliszkę. Warto je zobaczyć, choiaż występują one nawet w Polsce.
Są one trudne do zobaczenia z powodu ich zielonego koloru. Najłatwiej jest zobaczyć lecącą modliszkę (wygląda w locie jak konik polny) i patrzeć gdzie wyląduje.



Zdjęcie Modliszki

Modliszka zwyczajna

Mantis religiosa

Modliszka fotografia

Zielona modliszka
Modliszka

No comments:

Post a Comment